5 شرکت برتر جهان در حال ساخت تجهیزات متاورس
بررسی جدیدترین تحولات در تولید تجهیزات متاورس توسط 5 شرکت بزرگ فناوری: اپل, گوگل, متا, مایکروسافت و انویدیا.
با پیشرفت در زمینه تولید عینکهای واقعیت مجازی یکی از اصلیترین سوالاتی که در ذهن کاربران نقش میبندد، این است که چرا هنوز یک سرویس گیرنده برای دنیای واقعیت مجازی در بازی دسنترالند و سندباکس وجود ندارد؟ این بازی ها از آن دسته محیطهای سرگرمی هستند که در سالیان اخیر با ایجاد ویژگیهای خاص و سرگرم کننده که همگی با دنیای فرا فیزیکی آمیخته شدهاند، توانستهاند توجه کاربران زیادی را به خود جلب کنند. حالا با رشد چشمگیری که در زمینه ساخت عینکهای VR رخ داده و زندگی فیزیکی ما را هرچه بیشتر با دنیای متاورس و واقعیت مجازی پیوند زده، انتظار میرود که این بازیهای پرطرفدار نیز برای پشتیبانی از عینکهای واقعیت مجازی برنامههایی را ارائه کنند؛ اما به راستی برنامه سندباکس و دسنترالند برای پشتیبانی از عینکهای واقعیت مجازی چیست؟ با وبلاگ کریپتوباز همراه باشید تا در این مقاله اخبار و اطلاعاتی که از سوی توسعه دهندگان بازیهای نامبرده درباره حمایت از دنیای واقعیت مجازی به واسطه پشتیبانی از عینکهای آن را بررسی کنیم.
عینکهای واقعیت مجازی در اصل برای کمک به کاربران، در جهت بالا بردن هر چه بیشتر کیفیت حضورشان در دنیای فرا فیزیکی طراحی میشوند و کاربرد اصلی آنها بیشتر مربوط به دنیای متاورس و دنیایی است که هر المان آن بر اساس چیزی غیر واقعی و شبیه سازی شده برنامه ریزی شده است. در واقع متاورس و واقعیت مجازی در ساخت یک دنیای تخیلی و عمومی دست به دست هم میدهند و عینکهای واقعیت مجازی در این راه وسیلهای برای ورود و ارتباطگیری با دیگر عناصر موجود در این جهان ساخته دست انسان هستند. در مسیر پیشروی این دنیای غیرواقعی و برای تاثیرگذاری هرچه بهتر انسانها به عنوان کاربر در آن، بسیاری از پروژهها و برنامههای متاورس مانند Somnium Space، Crypto Voxels و Meta’s Horizon Worlds، امروزه از بسیاری از عینکهای واقعیت مجازی پشتیبانی میکنند.
یکی از بزرگترین و اصلیترین کاربردهای عینک واقعیت مجازی مربوط به استفاده آنها در بازیها و سرگرمیهای مجازی نظیر دسنترالند میشود. حمایت برنامه دسنترالند به عنوان یکی از پرطرفدارترین بازیهای مجازی از عینکهای واقعیت مجازی باعث شد بحث در این مورد در بستر اینترنت داغ شود و در خلال همین ماجرا، یکی از توسعه دهندگانی که بر روی کلاینت واقعیت مجازی کار میکرد در این باره چنین گفت:« VRهمیشه بخشی از چشمانداز Decentraland بوده است.» همچنین دسنترالند به عنوان یک پلتفرم متاورس سه بعدی، خودش را در وبسایت رسمی خود به عنوان یک پلتفرم واقعیت مجازی غیرمتمرکز معرفی میکند. اما اقدامات توسعه دهندگان این برنامه حقایق دیگری را برای کاربران نمایش میدهند و به نظر میرسد با وجود تاکید دسنترالند بر ترکیب واقعیت مجازی با پلتفرم خود، هنوز اقداماتی از برای این عمل صورت نگرفته و دسنترالند به عنوان یک محیط پرطرفدار در زمینه متاورس هنوز دارای قابلیت حمایت از عینک واقعیت مجازی نیست.
در ادامه بالا گرفتن بحث حمایت دسنترالند از عینکهای واقعیت مجازی باعث شد تا بالاخره شان اونگ Sean Ong، بنیانگذار متخصصات واقعیت توسعه یافته XR Dev Studio سکوتش را بشکند. او که در پروژه ایجاد نسخه آلفای واقعیت مجازی VR برای دسنترالند مشارکت دارد، درباره موضوع پشتیبانی این برنامه چنین گفت:« VR همیشه بخشی از چشم انداز Decentraland بوده است، بنیاد این پلتفرم اجرای ویژگیهای اصلی را قبل از VR در اولویت قرار داده است.» این گفته خبر از اتفاقات نه چندان خوشایندی میداد؛ چرا که به نظر میرسد دسنترالند فعلا قصد دارد بر روی ویژگیهای اصلی دنیای خود تمرکز کرده و آنها را بهبود بخشد و فعلا قصد ندارد کاربران خود را به واسطه عینکها به دسنترالند دعوت کند. او همچنین اینگونه اضافه کرد:« تیمی که در درجه اول مسئولیت توسعه Decentraland را بر عهده دارد، بسیار مشغول اجرای بسیاری از ویژگیها، ویژگیهای اصلی، ساختن آن بودهاند، که VR در آن خیلی در لیست اولویتها قرار نگرفته است.»
این صحبتها در حالی اتفاق افتاد که اخیرا سان اونگ و تیمش برای ترکیب واقعیت مجازی با پتلفرم دسنترالند طرحی را ارائه کرده و به واسطه این طرح کمکهای مالی را دریافت کردند. وقتی درباره این موضوع از آقای اونگ سوال شد؛ او اینگونه پاسخ داد:« با این حال، بودجه فقط به آنها اجازه میداد تا یک نسخه آلفا از کلاینت VR را ایجاد کنند، که صرفاً یک "پورت VR" بود که ثبات نداشت.» با توجه به صحبتهای آقای اونگ به نظر میرسد پلتفرم دسنترالند برای ترکیب شدن با واقعیت مجازی نیازمند بودجه بیشتری است که به احتمال زیاد فعلا در دسترس نیست و تا آن زمان این برنامه به جای تلاشهای متعدد برای ایجاد پشتیبانی از عینکهای واقعیت مجازی، ترجیح میدهد بر روی تقویت ویژگیهای اصلی و فرعی خود تمرکز کرده و آنها را بهبود دهد.
اونگ یکی از عضوهای اصلی پروژه توسعه واقعیت مجازی در پلتفرم دسنترالند در جریان صحبت با کوینتلگراف، از یکی دیگر از چالشهای موجود در این مسیر سخن گفت. اونگ گفت یکی از اصلیترین چالشهای وارد کردن واقعیت مجازی به دسنترالند در اصل ناسازگاری ذاتی این پلتفرم با این ویژگی است؛ به صورتیکه در صورت ترکیب آنها، نیازمند این هستیم که کدهای اصلی دسنترالند به کلی تغییر داده شوند. در واقع انتقال واقعیت مجازی به این پلتفرم تنها تحت شرایطی صورت میگیرد که به صورت مجدد بر روی کدهای اصلی برنامه، برای سازگاری آن با واقعیت مجازی و عینکهای آن تغییرات انجام شود. در ادامه اونگ درباره این کار گفت به نظر میرسد در ابتدا شما بتوانید برای یک بار، این تغییرات را انجام داده و در وقت و زمان خود صرفه جویی کنید؛ اما باید خاطر نشان کرد که ما به عنوان توسعه دهنده ملزم هستیم تا در صورت ایجاد هر نوع آپدیت و به روز رسانی در محیط دسنترالند، پورت مربوط به انتقال واقعیت مجازی به آن را تغییر دهیم و این انرژی و زمان زیادی از ما خواهد گرفت.
او در ادامه اضافه کرد که برای حل این مشکل ممکن است ساخت یک کلاینت اختصاصی واقعیت مجازی VR بتواند پاسخگوی این مسئله باشد. اونگ معتقد است درست است که ساخت چنین کلاینتی به صورت اختصاصی بسیار طول میکشد و با اینکه این امر، آن را از پروژه اصلی جدا میکند؛ اما در دراز مدت آن را تبدیل به یک پروژه منعطفتر نسبت به تغییرات دسنترالند میکند. از این رو اونگ به همراه تیم توسعه دهندهاش در تاریخ 14 دسامبر، طرح توسعه یک کلاینت اختصاصی VR را مطرح کردند و برای آن درخواست کمک مالی معادل با 240000 دلار را دادند؛ اما این طرح با بیش از سه چهارم رای منفی با مخالفت رو به رو شد. به همین ترتیب، دسنترالند همچنان بر روی سیاستهای قبلی خود پافشاری کرده و به نظر میآید قصد ندارد فعلا بر روی انتقال واقعیت مجازی به محیط خود انرژی صرف کند.
متاورس سندباکس با توکن مانا MANA یکی دیگر از برنامههای در تعامل با محیط متاورس است که مانند دسنترالند توانسته کاربران زیادی را در طول سالهای اخیر به خود جذب کند. حمایت و پشتیبانی این برنامه نیز دیگر از مباحث داغ بستر اینترنت بود که باعث شد کوینتلگراف با توسعه دهنده این محیط نیز تماس گرفته و در خصوص وضعیت پشتیبانی آنها از عینکهای واقعیت مجازی را جویا شود. سباستین بورجت Sébastien Borget، یکی از بنیانگذاران متاورس مبتنی بر بلاکچین سندباکس، نسبت به تماس کوینتلگراف و پرسشی که در خصوص وضعیت پشتیبانی از عینکها مطرح شده بود، اینگونه پاسخ داد:« درنهایت واقعیت مجازی VR در این پلتفرم وجود خواهد داشت؛ اما اولویت The Sandbox برای سال 2023 موبایل است و آنها هیچ برنامه فوری یا آیندهای برای VR ندارند.» پاسخ بورجت مانند پاسخ اونگ با واکنشهای نامیدانهای همراه بود؛ چرا که گفته وی نشان میداد که سندباکس نیز فعلا آمادگی انتقال واقعیت مجازی بر روی پلتفرم خود را نداشته و قصد ندارد از عینکهای واقعیت مجازی پشتیبانی کند و اهداف دیگری را برای 2023 در سر میپروراند.
او همچنین به نکتهای جدید در خصوص چالشهای پیش روی ترکیب واقعیت مجازی با پلتفرمهایی نظیر سندباکس اشاره کرد و گفت:« ما فکر میکنیم که فناوری واقعیت مجازی به اندازه کافی بالغ یا جریان اصلی نیست، بنابراین ما بر روی ایجاد متاورس اصلیتر و در دسترستر برای همه تمرکز میکنیم.» به نظر میرسد این سخن از بورجت به یکی از منطقیترین دلایل عدم پشتیبانی این بازی از عینک های VR اشاره دارد؛ چرا که در حال حاضر با توجه به نسبت کاربران فعال در پلتفرمهای مربوط به متاورس به جمعیت کل جهان، این قشر تعداد کمی از افراد را شامل میشود؛ به همین خاطر گمان میرود آنها زمانی پشتیبانی خودش را شروع می کنند که کاربران دنیای متاورس بیش از عدد کنونی آن باشند.
در ادامه اشاره بورجت، یکی از بنیانگذاران سندباکس، به مسئله کمبود کاربران فعال در پلتفرمها به عنوان یکی از دلایل عدم توجه توسعه دهندگان به انتقال واقعیت مجازی به پلتفرمها، اونگ، یکی از اعضای توسعه دهنده طرح واقعیت مجازی در دسنترالند نیز به این موضوع اشاره کرد. در حال حاضر تعداد کاربران فعالی که روزانه در پلتفرم دسنترالند در به انجام تراکنش و فعالیت میپردازند به 8000 نفر میرسد و اونگ به اشاره به چنین عددی خاطر نشان میکند که این مقدار کاربر هنوز عدد پایینی است و پلتفرم دسنترالند باید میلیونها نفر را مورد هدف قرار دهد. او همچنین با تاکید بر روی اهمیت زیاد انتقال واقعیت مجازی در دنیای متاورس و آمیختگی آنها باهم اضافه میکند که :«امروزه متاورس برابر با واقعیت مجازی است و دسنترالند در صورت ترکیب واقعیت مجازی با پلتفرم خود، میتواند میلیونها کاربر را به خود جذب کند.» او به خوبی از تاثیر حیاتی و عمیق واقعیت مجازی بر روی پلتفرمهای درگیر با متاورس آگاه است؛ از این رو چنین اعلام میکند که واقعیت مجازی VR باید یک جز اصلی از یک دنیای متاورسی فول امکانات باشد. در ادامه، آگوستین فریرا Agustin Ferreira به عنوان مدیر اجرایی سازمان دسنترالند در یک پاسخ ایمیلی اظهار داشت که سازمان DAO میتواند توسعه این پلفترم را بر عهده بگیرد؛ چرا که هدف دسنترالند در اصل توسعه و تقویت برنامه برای جامعه و همچنین ایجاد یک محرک برای افزودن ارزش به کل اکوسیستم این برنامه است.
بعد از پیشروی هر چه بیشتر دنیای متاورس و تکنولوژی مربوط به عینکهای واقعیت مجازی که در اصل حضور ما در دنیای متاورس را امکان پذیر میکردند، حالا نوبت پروژهها و برنامههای فعال در این زمینه بود که با پشتیبانی و حمایت از آن، جامعه کاربران در تماس با دنیای فرا فیزیکی را بیشتر کنند. برنامه دسنترالند و سندباکس هر دو به عنوان برنامههای پرطرفدار که بر پایه بلاکچینها عمل کرده و با دنیای متاورس پیوند قوی دارند، شوربختانه از حمایت و پشتیبانی عینکهای VR امتناع کردهاند. در تماس با شان اونگ، از مهمترین توسعه دهندگان طرح واقعیت مجازی در دسنترالند، این مطلب دستگیر ما میشود که هم اکنون دسنترالند بر روی ویژگیهای اصلی برنامه تمرکز کرده و قصد ندارد تلاشی در راستای انتقال واقعیت مجازی به پلتفرم انجام دهد. او دلایل این عدم حمایت را هزینه، زمان بسیار بالا برای تغییر کدهای اصلی برنامه و همچنین تعداد کم کاربران عنوان کرد. سباستین بورجت نیز به عنوان یکی از بنیانگذاران بازی سندباکس به این سوال پاسخ منفی داد و اضافه کرد که عدم حمایت آنها در اصل این است که این پلتفرم قصد دارد برای سال آینده یعنی 2023 بر روی گسترش این برنامه در موبایل تمرکز کرده و با فراگیرتر شدن دنیای متاورس و بیشتر شدن تعداد کاربران در این محیط، برای انتقال واقعیت مجازی به بازی سندباکس تلاش خواهد کرد.
طبق اطلاع رسانیهای شان اونگ، به عنوان یکی از مهمترین اعضای تیم توسعه واقعیت مجازی بر روی پلتفرم دسنترالند، قرار نیست دسنترالند تا اطلاع ثانوی از عینکهای واقعیت مجازی پشتیبانی کند.
بورجت ،یکی از بنیانگذاران برنامه سندباکس، اعلام کرد که سندباکس برنامهای در خصوص پشتیبانی از عینکهای واقعیت مجازی ندارد.
هر دو توسعه دهندگان پلفترمهای دیسنترالند و سندباکس، از دلایل عدم پشتیبانی آنها از عینکهای واقعیت مجازی به مواردی نظیر بودجه کم و هزینه بالا، زمان کار زیاد برای تغییر کدهای اصلی پلتفرم و همچنین کاربران کم فعال در پلتفرمها اشاره کردند.