رشد همستر کمبت در بازیهای بلاکچینی و رمزارزها
- 01 آذر 1403
- بازدید : 1031 بار
در سالهای اخیر، تلگرام دیگر صرفاً یک اپلیکیشن پیامرسان نیست؛ بلکه به یک اکوسیستم کریپتویی پویا تبدیل شده است. با نزدیک به یک میلیارد کاربر، این پلتفرم با تأیید شبکه باز (TON) به عنوان زیرساخت رسمی وب۳ خود، باعث توسعه گسترده اپلیکیشنهای مبتنی بر بلاکچین شده است. این اپلیکیشنها بازیکنان را به روشهای بیسابقهای به خود جذب کرده و پاداش میدهند.
بازیهای کلیکر مانند ناتکوین و همستر کامبت به سرعت در شبکههای اجتماعی محبوب شدهاند. ناتکوین توانست در مدت کوتاهی به بیش از ۳۵ میلیون کاربر برسد و همستر کامبت نیز در حال آمادهسازی برای لیست کردن توکن خود است. بازی BANANA نیز توانست در عرض سه هفته، پنج میلیون کاربر جذب کند. این انفجار نشاندهنده ترکیب موفقیتآمیز پایه کاربری بزرگ و گیمپلی مبتنی بر پاداشها است.
در قلب این هیاهو، قدرت بازی و انگیزههای مالی قرار دارد. بازی همستر کامبت مثال خوبی از این روند است که بیش از ۱۵۰ میلیون بازیکن را به انجام وظایف مختلف و کسب ارز درون بازی تشویق کرده است. این بازی با مکانیک ساده کلیک کردن، بازیکنان را درگیر کرده و آنها را به سرمایهگذاری در یک صرافی خیالی کریپتویی ترغیب میکند. این بازی با ارائه پاداشهای روزانه و تشویق به دعوت دوستان، حلقهای قدرتمند از تعامل اجتماعی و کسب درآمد بالقوه ایجاد کرده است.
در واقع، این بازیها با معرفی توکنهای درون بازی به صرافیهای واقعی، مرز بین دستاوردهای مجازی و پاداشهای مالی ملموس را از بین بردهاند. این حرکت مدل بازی برای کسب درآمد را تأیید کرده و نشان داده است که این دستاوردها میتوانند به واقعیت مالی تبدیل شوند.
در حالی که این رشد سریع در شبکه TON رخ داده، بازار بازیهای موبایلی در دو سال اخیر با کاهش بازدهی مواجه بوده است. شبکه TON با استفاده از پایگاه کاربری بزرگ تلگرام، هزینههای جذب کاربر را کاهش داده و اطلاعات زنجیرهای برای بازاریابی مجدد و ایجاد جامعه را فراهم میکند.
پلتفرمهای جدید مانند CARV این روند را با توسعه لایههای دادهای ماژولار که به بازیکنان اجازه میدهد دادههای خود را کنترل و کسب درآمد کنند، تقویت میکنند. این همافزایی میان پلتفرمهای بازی و راهحلهای داده محور، آیندهای را پیشبینی میکند که در آن بازیکنان نه تنها بازی میکنند و کسب درآمد میکنند، بلکه واقعاً مالک ردپای دیجیتالی خود میشوند.
بلاکچین در حال بازتعریف مفهوم پلتفرمهای بازی است و تلگرام و TON در خط مقدم این انقلاب قرار دارند. اپلیکیشنهای مینی تلگرام مثالی از این تحول هستند که کاربران را در پلتفرم نگه داشته و از بازیهای پشتیبانی شده با مجوزهای یکپارچه، پرداختهای کریپتو و فیات، و اعلانهای شخصیسازی شده پشتیبانی میکنند.
اگر این روند ادامه یابد، کارشناسان صنعت مقایسههای جسورانهای انجام میدهند؛ آنها تلگرام امروز را با فیسبوک در سال ۲۰۰۸ و ویچت در سال ۲۰۱۸ مقایسه میکنند ،اکوسیستمهای آنلاین که در آستانه رشد انفجاری قرار دارند.
با توجه به اینکه تلگرام حدود ۹۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد و TON حدود ۶ میلیون کیف پول فعال ماهانه، هنوز فضای زیادی برای رشد وجود دارد. تلگرام در حال انجام اقدامات صحیح برای کاهش موانع و تشویق به پذیرش گستردهتر است. به عنوان مثال، این اپلیکیشن در ژوئن Telegram Stars را معرفی کرد که به کاربران امکان خرید و فروش کالاهای دیجیتال را میدهد. همچنین با افزودن قابلیتهای کیف پول برای خرید، تبادل و انتقال کریپتو، وب۳ به آرامی وارد جیبهای صدها میلیون نفر در سراسر جهان میشود.
در نهایت، این انفجار کلیکرها نه تنها یک روند ساده در بازیهای دیجیتال است؛ بلکه پنجرهای به آینده تعاملات دیجیتال است که در آن رسانههای اجتماعی، بازیها و امور مالی به هم پیوند میخورند و پارادایمهای جدیدی از تعامل کاربر و خلق ارزش ایجاد میکنند.
این مقاله به بررسی رشد سریع بازیهای کلیکر در شبکه TON و تأثیر آن بر صنعت بازیهای کریپتو پرداخته است. با توجه به پتانسیل بالای این بازیها و پلتفرم TON، میتوان انتظار داشت که این روند در آینده نیز ادامه یابد و به تحولاتی بزرگ در صنعت بازیهای دیجیتال منجر شود.
بازیهای کلیکر در TON بازیهایی هستند که با کلیکهای ساده بازیکنان، به آنها امکان کسب ارزهای درون بازی و حتی درآمد واقعی را میدهند.
تلگرام از TON به عنوان زیرساخت وب۳ خود استفاده میکند و به توسعهدهندگان اجازه میدهد تا بازیهای مبتنی بر بلاکچین را مستقیماً در پلتفرم خود ایجاد و اجرا کنند.
این بازیها به بازیکنان امکان میدهند ارزهای درون بازی را به دست آورده و سپس آنها را به توکنهای واقعی تبدیل کنند که میتوانند در صرافیها معامله شوند.
این بازیها با ارائه پاداشهای مالی و گیمپلی ساده و اعتیادآور، توانستهاند میلیونها کاربر را به خود جذب کنند.
با توجه به رشد سریع این بازیها و زیرساختهای قوی TON، انتظار میرود که این روند ادامه یابد و به تحولات بزرگی در صنعت بازیهای دیجیتال منجر شود.