آنچه در این مقاله میخوانید
از زمان عرضه مجموعه ان اف تی ها کریپتوکیتیز، دنیای توکنهای غیرمثلی در سالهای اخیر رشد زیادی کرده است. انتظار میرود این بخش از دنیای بلاک چین در دو سال آینده به حجم بازار 800 میلیارد دلاری برسد. بخشی از آثار موجود در این حوزه مربوط به ان اف تیهای picture-for-proof هستند. از این دسته ان اف تیها میتوان به مجموعه میمونهای کسل و ان اف تی بازیهای P2E اشاره کرد. برخی از ان اف تیها نیز توانستهاند توجه صنعت ورزش را به خود جلب کنند. برخی تیمهای معروف و حرفهای ان اف تیهای مربوط به تیم و بازیکنهای محبوب را برای کاربران عرضه میکنند. در این مطلب کریپتوباز قصد داریم تا تعامل به وجود آمده بین ان اف تی و دنیای ورزش را بررسی کنیم.
ان اف تیها چگونه برای جذب مخاطبین استفاده میشوند؟
قبل از پرداختن به این موضوع بهتر است به یک سری مفاهیم پایه دنیای ان اف تی بپردازیم. ان اف تیها یک سری کدهای خاص و غیرقابل تعویض هستند که درون بلاک چین ذخیره میشوند. این کدها را میتوان به داراییهای دیجیتال یا حتی دنیای واقعی نیز متصل کرد. ان اف تیها از طریق فرایندی به نام مینت یا ضرب کردن به وجود میآیند. سازندگان نیز میتوانند تعداد مینت هر ان اف تی را محدود کنند. به همین دلیل مفهوم کمیابی دیجیتال به وجود میآید.
کمیابی مفهومی است که همیشه برای کالاهای فیزیکی وجود داشته اما آن را کمتر در داراییهای دیجیتال میدیدیم. در حال حاضر ان اف تیها نیز به این ویژگی آغشته شدهاند. کمیابی ان اف تیها باعث شده تا ارزش آنها بیشتر شده و حجم بازار نیز افزایش یابد. زمانی که صحبت از ورزش میشود، طرفداران هر کاری میکنند تا با تیم یا بازیکن مورد علاقه خود در ارتباط باشند. این ارتباط میتواند تماشای بازیها، خرید بلیت بازیها، خرید کالاهای مربوط به بازیکن و تیم یا حتی شرکت در رویدادهای امضا باشد. در این فرایند طرفداران همیشه سعی دارند تا به تیم و بازیکن مورد علاقه خود نزدیک شوند که فرصت جدیدی برای درآمدزایی باشگاه ایجاد میکند.
تیمهای ورزشی به این موضوع پی بردهاند و پلتفرمهایی برای فروش کالاهای باارزش ایجاد کردهاند. یکی از معروفترین مثالها برای این امر، NBA Top Shot دنیای ان بی ای است. طرفداران در فضای دیجیتال میتوانند صاحب یکی از لحظات مهم دنیای ان بی ای که با نام NBA Top Shot شناخته میشود باشند. این فروشگاه در سال 2020 به صورت شریکی بین NBA و Dapper Labs شروع به کار کرد. Dapper Labs تیم خالق کریپتوکیتیز از اولین ان اف تیهای دنیا هستند که فروش بیش از 230 میلیون دلاری را تجربه کردهاند. برخی از این ویدیوها به صورت گروهی مانند کارتهای پوکومان به فروش میرسد. در حالی که برخی دیگر به صورت تکی قابل خریداری هستند. در بین این ویدیوها برخا بعضی عناصر دنیای بازی نیز به چشم میخورد و کاربران میتوانند شاهد ان اف تیهای کمیاب تا متداول باشند. و پلتفرم Sorare نیز مثال خوبی برای پلتفرم هایی مبتنی بر خرید NFT و بازی کردن میباشد.
زمانی که بحث ساخت فروشگاهی برای عرضه ان اف تی و درگیری کاربران باشد، ورزش NBA تنها نیست و سازمان ورزش فوتبال آمریکا را نیز میتوان در نظر گرفت. این حوزه تنها به ورزش مختص نیست و حوزههای دیگر نیز توانستهاند از این فرصت استفاده کنند. این امر را میتوان با محبوب شدن پروژههای غیرورزشی نیز مشاهده کرد. یکی از بهترین مثالها، پلتفرم Fanzee است. این پلفترم تازه وارد در مرحله اولیه خود توانست 2 میلیون دلار سرمایه جذب کند. هدف این پلتفرم ایجاد بستری برای رقابت طرفداران از طریق پازلها و پرسشهای مخلتف است تا لول طرفداری خود را افزایش دهند. پس از این افراد میتوانند به معامله ان اف تی بپردازند. مشابه NBA Top Shot، عنصر بازی در این پلتفرم نیز به چشم میخورد.
تیمهای ورزشی میتوانند تستها و آزمایشهای مختلفی برای مسابقات قبلی خود آماده کنند. این روشی برای محک زدن طرفداران است تا بفهمند آنها تا چه حدی بازیهای تیم محبوب خود را دنبال میکنند. در عوض کاربران میتوانند امتیاز تجربه دریافت کنند. هر چه تجربه شما افزایش یابد لول طرفداری شما نیز افزایش خواهد یافت. طرفداران براساس لول و رنکی که در اختیار دارند، از طرف پلتفرم جایزه دریافت میکنند. گیمیفیکیشن یا استفاده از عناصر بازی، روشی مناسبی برای افزایش درگیری مخاطب با تیمهای ورزشی است. داشتن اکوسیستم که به جذب مخاطبین از طریق سرگرمی به سمت پلتفرمهای باسابقه به تیمهای ورزشی نیز کمک میکند.
پلتفرمهای ارتباط با مخاطب چگونه صنعت ورزش را تغییر میدهند؟
پلتفرمهای ارتباط و درگیری با مخاطب میتوانند برخی عناصر باارزش دنیای واقعی را وارد دنیای وب 3 بکنند. ان اف تی یکی از بهترین راهها برای جذب مخاطبین جوانتر و علاقه مند به دنیای تکنولوژی است. این افراد میتوانند توسط راههای بیشتری با تیم یا بازیکن محبوب خود در ارتباط باشند. از طرف دیگر، تیمها و بازیکنها نیز میتوانند درآمد اضافهای در کنار کار اصلی خود داشته باشند. مکس لاک به عنوان یکی از افراد فعال و معروف این حوزه نیز با این مفهوم موافق است که ان اف تیها میتوانند افراد جوان و علاقه مند به تکنولوژی را به تیم خود نزدیک کنند.
مکس لاک در همین راستا چنین میگوید: ان اف تیها مانند ابزارهای مارکتینگ و بازاریابی هستند که قدرت جذب مخاطبین جدید به این دنیا را دارند. این امر در مورد جوانان و عاشقان تکنولوژی بیشتر به چشم میخورد. افراد نوجوان و جوان میتوانند از این طریق داراییهای دیجیتال خریداری شده را با شوق با افراد نزدیک خود به اشتراک گذارند. آنها در مدرسه و دانشگاه به بحث با دوستان خود پرداخته و از داراییهای دیجیتال خود تعریف میکنند. در حال حاضر، تکنولوژی میتواند باعث رشد آشنایی افراد با تیمها شود. در حالی که افراد نسلهای گذشته در خانه مینشستند و بازیهای تیم محبوب خود را با خانواده تماشا میکردند یا در حداکثر مواقع به استادیوم میرفتند. در حالی که ان اف تی راه جدیدی را در مقابل مخاطبین قرار میدهد. در حال حاضر با استفاده از ان اف تیها و طراحی رابط کاربری جذاب میتوان طرفداران جدید را به سادگی جذب یک حوزه کرد.
در صورت استفاده صحیح، داراییهای دیجیتال نیز نقشی اساسی در نزدیک کردن طرفداران به تیمهای ورزشی ایفا میکنند. در این روش کاربران میتوانند بهتر و سادهتر با تیم یا بازیکن محبوب خود در ارتباط باشند و از آخرین اخبار آنها مطلع شوند. به همین خاطر تیمهای باشگاهی میتوانند از داراییهای دیجیتال به نفع خود استفاده کنند. بر این اساس میتوان پیش بینی کرد که هر سازمان ورزشی یک پلتفرم ان اف تی مخصوص خود را ایجاد کند تا طرفداران بتوانند با داراییهای دیجیتال تحت بلاک چین در ارتباط باشند. و راه های ارتباط بین مشتریان و ان اف تی ها بسیار است که منجرب به تعامل بیشتر و بهره وری از خدمات مربوطه برای مخاطب میشود.
هرچند تلاش چنین سازمانهایی باید بر روی ارتباط بیشتر مخاطبین باشد تا کسب درآمد بیشتر. با به کارگیری این روش سازمانها شاهد افزایش کاربران خواهند بود. چرا که هر چه ارتباط یک کاربر با یک پلتفرم بیشتر باشد، آن را به افراد دیگر نیز معرفی خواهد کرد. این عمل میتواند بازگشت کاربر را نیز افزایش دهد. چرا که کاربران در این حالت از پلتفرم برای سرگرمی خود استفاده میکنند، نه برای کسب درآمد. بازار Bear به ما این را آموخت که کاربرانی که به دنبال درآمد هستند، در هنگام افت بازار پلتفرم را ترک میکنند. به همین دلیل بهتر است کاربران وفادار را جذب کرد تا این که کاربرانی از پلتفرم استفاده کنند که تنها به دنبال کسب درآمد هستند.
Félix Le Bretonاز مدیران فروش سازمان ورزش الکترونیکی فرانسه به پلتفرم کوین تلگراف چنین میگوید: ان اف تی میتواند یکی از بهترین راهها برای جذب مخاطبین جوان باشد. البته زمانی که شما از بخش مالی به این دنیا نگاه نکنید. چرا که افراد جوان با داراییهای دیجیتال آشنا هستند و به راحتی میتوانند با پلتفرمهای مختلف ارتباط برقرار کنند. پلتفرمهایی که اولویت خود را بر روی تجربه کاربری قرار دادهاند و میخواهند روی کاربر تمرکز کنند، به طور حتم موفق خواهند شد. در حال حاضر، 76 درصد از افراد علاقه مند به دنیای ورزش، تمایل خود برای یادگیری مفاهیم دنیای ان اف تی را اعلام کردهاند. به همین خاطر فضای مناسبی برای به وجود آمدن پلتفرمهای این چنینی مشاهده میشود.
ان اف تی میتواند دنیای ورزش را دگرگون کند. چرا که این فناوری داراییها و اشیا فیزیکی و آفلاین را وارد یک دنیای بزرگتر به نام دنیای آنلاین میکند. در گذشته طرفداران کارتهای طرفداری یا کالاهای باارزش تیمهای محبوب خود را جمع آوری میکنند. امروزه که دنیا به سمت دیجیتالی شدن پیش میرود، میتوان انتظار داشت که ان اف تی نقش مشابه کارتهای طرفداری را به صورت بهتر ایفا کند.